Flerbørnsdagplejen Kretahus

Hvem er vi?
Kretahus er et pasningstilbud med plads til 8 børn i alderen 0-3 år. Vi er beliggende i et hyggeligt boligkvarter, hvor vi i en 100 m2 stor lejlighed, har indrettet os rart og dermed skabt nogle hyggelige rammer for både børn og voksne. Vi er et hus med fokus på det hjemlige miljø og vi inddrager børnene i de daglige gøremål.

Huset består af Sussi, Ulla og Ditte. Sussi og Ulla har været i dagplejen siden 1998 og Ditte siden 2010. Vi er jævnligt på kursus, bl.a førstehjælp med ekstra fokus på småbørn.

Vi arbejder efter dagplejens værdigrundlag, hvor vi i samvær med andre børn og voksne, støtter op omkring det selvværd dit barn er født med og giver det omsorg i trygge rammer. I vores børnesyn lægger vi stor vægt på tid til ro og fordybelse og har fokus på det enkelte barn ved at se, høre og anerkende dets behov. Dit barn bliver mødt med respekt og medbestemmelse og stimuleret ud fra dets udviklingsmæssige behov. I vores samvær med børnene, arbejder vi for at dit barn bliver selvhjulpen og oplever så megen glæde i hverdagen, at det bliver inspireret og får lyst til udfordringer. Vi arbejder med måløvelser som redskab til at sikre os, at vi lever op til vores børnesyn. Disse måløvelser får I som forældre med hjem.

Vi skaber rum for læring med de 6 udviklingstemaer for øje: barnets alsidige personlighedsudvikling (personlige kompetencer), sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, naturen og naturfænomener og kulturelle udtryksformer og værdier.

Vi sørger selv for indkøb og madlavning, tilberedt efter retningslinjerne i mad- og måltidspolitikken. Børnene har naturligvis mulighed for at deltage. Vi serverer morgenmad for de børn der møder indtil kl. 8. Kl. ca. 9 spiser vi brød og frugt og kl. 11 frokost. Efter middagsluren får børnene frugt og brød.

Aktiviteter tilrettelægges ud fra børnegruppens behov, og vi er ofte ude i naturen om formiddagen. Årstiderne følges med aktiviteter og kreative projekter. Vi har ugentlig rytmik med sang og instrumenter.