Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tina Ulrich Nielsen

Hvem er jeg?
Jeg er en moden dame med voksne børn, der er flyttet hjemmefra. Jeg hedder Tina Ulrich Nilsen og bor sammen med min samlever i et dejligt rækkehus med 4 værelser og en dejlig have, så der er rigeligt plads at boltre sig på. Derudover er der både legepladser og parker i den nærmeste nærhed, som jeg benytter mig en del af.

Jeg har været kommunal dagplejer i to omgange. Første gang i 6 år, anden gang, siden oktober 2018. Derudover har jeg arbejdet i forskellige fag hvor det interpersonelle felt har været i fokus og med omsorgsrollen som udgangspunkt.

Jeg finder det afstressende og meningsfyldt at: lave mad, være sammen med mennesker, dyrke motion og ”få jord under neglene”. 
Hvad laver børnene, når de er hos mig?
Jeg arbejder rimeligt struktureret med en fast ugeplan således, at jeg tager udgangspunkt i læreplanerne. F.eks. har jeg sansemotorik om mandagen, hvor forskellige temaer køres igennem. Det kunne være stimulation af grovmotorikken (baner af bubbles figurer eller legepladsen, hvor forskellige elementer forceres). Det kunne også være den taktile sans, hvor der arbejdes med creme eller lette tryk). Om tirsdagen går vi på tur i naturen, som både kan være i haven og i mosen, idet der er masser af natur når man zoomer ind og giver sig tid til at betragte ting i sin nærhed.

Jeg går i legestue en gang om ugen, hvor vi synger, laver en del rytmik og årstidsbestemte projekter. Her får børnene en mulighed for at ”øve” sig i at være sammen med flere børn og dermed også skabe andre relationer.

På trods af mit fastlagte program, kan der godt være uger, hvor tingene gøres i en anden rækkefølge. Da dannelsesprocesser HELDIGVIS skal tage udgangspunkt i leg, er det derfor også motivation og lyst der styrer min/vores hverdag.

Det er min betragtning og erfaring, at børn udvikler sig og vokser (føler sig stolte) når de tildeles et alderssvarende ansvar. Hvilket hænger sammen med begrebet: selvhjulpenhed (modsat hjælpeløshed), som der arbejdes efter i dagplejen. Det er selvfølgelig en proces, hvor nogle trin skal betrædes før man er der. F.eks. spilder lille Olfert de første mange gange han hælder mælk op i sin kop, det er så min opgave at fortsætte med at opmuntre/motivere, selvom han måske ikke selv er helt tilfreds med resultatet.

Jeg forholder mig til sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring kost til børn, hvor jeg f.eks. serverer fisk mindst en gang om ugen. Vi spiser overvejende økologisk og i øvrigt varieret.

Hvorfor er det godt at have dit barn i dagpleje hos mig?
Jeg forsøger efter bedste evne at reflektere således, at min praksis tager det bedst mulige udgangspunkt i børnenes behov. F.eks. stiller jeg tit mig selv det spørgsmål: hvorfor gør man tingene på den måde, hvad er tillærte normer, kunne det evt. gøres på en anden måde?

Jeg håber på og værdsætter en god kommunikation, hvor dialog og respekt for hinanden kan danne udgangspunk for et givtigt samarbejde omkring jeres/fremtidens børn.

Kurser:

*Grundkursus *Førstehjælp for børn *Ergonomi: gode arbejds- og løftevaner. *Natur, science og udeliv *Samspil og relationer *Bachelor i Psykologi på K.U.

Dokumenter