Flerbørnsdagplejen Uglen

Flerbørsdagplejen Uglen

Hvem er vi?
Uglen er en flerbørnsdagpleje som ligger på Blommestien i Valby ved Kirsebærhavens Skole. Vi har en lille have, hvor vi blandt andet følger årstidernes gang.

Vi er 3 dagplejere, 2 på 37 timer (Majer og Majbritt) og en på 30 timer (Bende).

Bende har været dagplejer i eget hjem i 20 år og startede i Uglen i februar 2010.

Majer (Majbrith) har, da hun starter i Uglen arbejdet med børn i 17 år, og har erfaring fra både institution og gæstedagplejehus. Hun startede i Uglen i december 2016.

Majbritt har været dagplejer i eget hjem i 11 år og startede i Uglen i april 2011.

Alle 3 har dagplejens kurser og følger dem løbende. Vi er certificeret i sprog og motorik alle 3, og 2 af os har pædagogisk assistentuddannelse, hvorfor vi alle 3 arbejder med at sætte teori på praksis og ved en masse om børns trivsel og udvikling.

Mellem kl. 8 og 9 modtager vi børnene, og vi gør rigtig meget ud af, at børnene har en stille, rolig og tryg start på dagen. Vi er meget nede på gulvet i dagligdagen og er således i øjenhøjde med børnene.

Vi følger Københavns Kommunes madpolitik og er 90 % økologiske. Vi laver som oftest varm mad.

I Uglen går vi meget op i at have børnene med i dagligdagens gøremål, såsom at dække bord, hente klude, skrælle gulerødder og lignende, hvilket er med til at styrke børnenes selvværd.

Vi arbejder med selvhjulpenhed, hvor vi møder barnet, der hvor de er udviklingsmæssigt, og vi giver dem passende udfordringer, der passer til deres udviklingstrin.

Vi har både sproget og motorikken med i hverdagen i form af sangkufferter, sprogkufferter, navnekort, sange med fagter, leg med bobles, brug af sansegynge, dans mv.

Vi har 3 fugle (hånddukker) Viggo, Amanda og Julius som vi tager med i vores morgensamling/sang.

Vi har i området en masse gode legepladser, der motorisk passer perfekt til vores børns alder. Der er bakker og kuperet terræn, der udfordrer deres motorik. Vi færdes meget i nærområdet, da der er en masse ting, der kan dække børnenes behov.

Vi følger året gang og traditioner til jul, fastelavn, påske, halloween mv.

Vi holder kaffeeftermiddage med forældrene ca. en gang i kvartalet, hvor der er kaffe på kanden og lune boller mv. til dem, der har tid til en snak.

Vi afholder en cafeaften om året, hvor vi spiser sammen, og hvor vi viser noget af det, vi laver i hverdagen.