Birgit Hoffmann Andreasen

Jeg hedder Birgit Hoffmann Andreasen og er født i år 1967. Jeg har arbejdet som dagplejer siden år 2002, og er bosat i en stor stuelejlighed på Østerbro. På nuværende tidspunkt har jeg en hjemmeboende datter og to udeboende. Mit hjem er både røgfrit og uden husdyr, og rummer god plads til dagplejebørnene med direkte udgang til et stort og børnevenligt gårdmiljø.

I perioden fra år 2010 til 2011 uddannede jeg mig på UCC til pædagogisk assistent (PAU), da jeg gerne ville have en større forståelse og indsigt i det pædagogiske arbejde. Desuden var det vigtigt for mig at få teori bag den praksis, som jeg allerede gjorde brug af i min dagligdag. I mit arbejde ligger jeg vægt på at skabe trygge rammer for børnene og imødekomme det enkelte barn med både nærvær og omsorg, da jeg ser det som et grundlæggende element for at kunne fremme børns læring og udvikling.

En formiddag hos mig kan enten foregå på et af lokalområdets grønne områder og legepladser eller kan tage udgangspunkt i en aktivitet i hjemmet. Når vi er ude af huset, er det særligt børnenes motoriske og sociale kompetencer, som jeg har fokus på at udvikle. Desuden sætter naturen rammer for andre aktiviteter, som indbyder til at børnene skal være kreative og initiativrige. Når aktiviteten derimod foregår i hjemmet, er mit primære fokus at udvikle børnenes sproglige kompetencer, finmotorik og fordybelse. Dette kan foregå ved, at vi eventuelt laver: puslespil, synger eller leger med legoklodser, alt imens vi i fællesskab sætter ord på, hvad vi laver. Sang er en naturlig del af vores dagligdag, som både kan være en planlagt aktivitet eller kan opstå på børnenes egne initiativer enten ved middagsbordet eller til og fra legepladsen.

Jeg kan tilbyde et trygt miljø, hvor det enkelte barn bliver set og mødt af både omsorg og nærvær. Et trygt miljø giver grobund for barnets udvikling og trivsel. Det er vigtigt for mig, at det enkelte barn får styrket sin selvhjulpenhed, da barnet samtidig vil få styrket bl.a. sit selvværd og evne til at tage initiativ og fordybe sig. I takt med barnets udvikling, opstiller jeg små udfordringer eller opgaver, så barnet vil opnå små succesoplevelser, som vil være med til at styrke barnets selvopfattelse og selvværd. Sprogudvikling er også vigtigt for mig, derfor ligger jeg stor vægt på at inkludere sang som en naturlig del af hverdagen. Derudover bruger jeg blandt andet tid på dialogisk-læsning, hvor vi inddrager elementer, figurer eller andre referencer og input fra børnene, som bliver inkorporeret i højtlæsningen.

Med øje for det enkelte barn, lægger jeg stor vægt på gruppens indbyrdes trivsel og dynamik. Jeg ser det som grundlæggende, at børnene lærer at kunne begå sig sociale og derved lære at give plads til hinanden og hinandens forskelligheder. At hjælpe og vente på hinanden er noget jeg øver dagligt med børnene. Dette ses blandt andet, når børnene hjælper hinanden med at hente og iføre sig overtøjet, så vi sammen kommer på tur.

Kurser
Pædagogisk assistent (PAU) på UCC i år 2011 Førstehjælp for børn • Forældresamarbejde •Leg med sprog •Mad, sanser og sundhed • Samspil og relationer • Børns kompetenceudvikling • Grundkursus • Forstå børns udtryk og signaler • Pædagogiske læreplaner og dokumentation • Risikobørn: for tidligt fødte •Sårbare børn og unge • Certificering på børns sprogtilegnelse • Marte-Meo: udtryksformer, følelser og signaler • Børns motoriske sansning og bevægelighed •ICDP certificeret uddannelse i relations- og ressourceorienteret pædagogik.

Tilsynsrapport Gruppe 5 Ryesgade 2021-2022