Flerbørnsdagplejen Musebo

Hvem er vi?
Musebo åbnede i 2004. Vi er 3 voksne, Gitte, Bettina og Charlotte. Vi har 8 børn i alt hos os.

Vi har alle tre været dagplejere i eget hjem og har tilsammen en masse erfaring.  Vi synes selv, at vi er et velfungerende team der har stor enighed omkring børn, og ideologien omkring børnene. Vi bor i et tidligere renseri, med store vinduer ud til gaden eller rettere, ud til den store verden. For her har vi de mest fantastiske oplevelser når vi hilser på det ældre ægtepar, børnehaven m.fl. og ser skraldebilen med blink, motorcykler og meget andet. Vi har den plads vi behøver og har indrettet os ganske godt, for der hvor vi er, er jo også alle vores glade børn.

Som ansat i Københavns Kommune har vi haft rig mulighed for uddannelse bl.a. inden for relations psykologi, sansemotorik, sprog og pædagogisk assistent m.fl. Fremadrettet glæder vi os til at arbejde mere med den nye læreplan.

I vores dagligdag arbejder vi med anerkendelse, relations dannelse og konflikthåndtering. Det gør vi for at skabe et harmonisk læringsmiljø, hvor lysten til læring og venskaber kan opstå igennem leg.

Hvad laver børnene, når de er hos os?
I hverdagen vægter vi at bruge vores læringsmiljø indendørs. Det gør vi fordi, at vi kan være mere tætte med børnene. At se det enkelte barns initiativ for at støtte og guide til videre udvikling er vigtigt for os. Vi synger, danser, hopper, laver balance lege, gynger, laver puslespil, læser bøger og gør også en del i dialogisk læsning. Men sjov mad i legekøkkenet, dukkevogne og Duplo bliver der også plads til, ligesom tegning, maling og meget mere. Vi opnår en masse glæde når vi rører os, vi lærer at give plads til andre og vente på tur. Vi synes der er vigtigt, at vores børn oplever personlige succeser i dagligdagen som styrker deres egen selvfølelse og selvværd.

Vi mener selvfølgelig også, at det er vigtigt med frisk luft, mærke vinden, solen og plaske i vandpytter. Dog er vores børnesyn, at vi skal nå omkring alle børnene. Vi mener, at det er vigtigt at have et mål med vores aktiviteter, både indendørs og udendørs, til udvikling og glæde for børnene. Det kan være når vi går tur og ser på de store kranbiler, store gravemaskiner, busser eller udrykningskøretøjer. Præcis hvor det enkelte barn bliver set og hørt, bliver anerkendt når barnet peger og ser, at vi sammen har set og oplevet de samme ting - eller at vi på legepladsen skal balancere, mærke sandet eller gynge. Kort sagt mærke vores sanser og vække begejstringen hos det enkelte barn.

Hvorfor er det godt at have dit barn i dagpleje hos os?
I vores flerbørnsdagpleje lægger vi stor vægt på forældresamarbejdet. For os er det vigtigt at få en god snak med forældrene, så vi ved hvad der rører sig i hverdagen derhjemme og her i Musebo, da det er medvirkende til at styrke læringsmiljøet for børnene.

Vi har pædagogisk tilsyn, som vi sparrer stort som småt med, med alt fra børnenes udvikling til personlige behov imellem medarbejderne i huset, til nye tiltag inden for dagplejen. Kort sagt alt.

I dagplejen har vi både rytmik, bondegårdstur, dagplejedag, fastelavn og meget mere, og vi følger selvfølgelig dagplejens kostpolitik med varieret kost, ingen sukker og 90 % økologi.