Betina Jørgensen

Jeg hedder Betina og er født i 1967. Jeg bor på Amager i et hus med en dejlig have. Her bor jeg med min mand og vores 3 børn. Vi har ikke nogen dyr og hjemmet er 100% røgfrit. Jeg har en stor stue som vi boltrer os i, samt en lukket have, hvor vi tilbringer mange timer med leg, udfoldelser, spise og sover i telte når vejret er til det.

Jeg har været ansat som dagplejer i Københavns Kommune siden januar 2009, men har arbejdet med børn siden 1994.

Vi har mange dejlige grønne områder og legepladser. Jeg vægter højt at komme ud dagligt, og derfor gør brug af lokalområdets grønne områder eller min have. Jeg har en ladcykel, og er godkendt til at køre med børnene så vi kan komme rundt. Turen kan gå til Kastrupfortet og fodre ænder, legepladsen, stranden, kløvermarken, og besøg kollegaer og deres børn.  Jeg har cykelhjelme og seler i.

Jeg lægger vægt på at give børnene en sund og varietet kost. Dagplejen er 90% økologisk. Jeg serverer formiddagsmad, frokost, eftermiddag mad. Der kan være børn der kommer så tidligt at jeg serverer morgenmad.

F.eks. kan maden være:

Morgenmad: havregrød, øllebrød, neutral yoghurt med banan, pære, æble, melon. Boller med ost og grønt.

Frokost: rugbrød med frugt, leverpostej, ost, æg, kødpålæg, fisk, omelet, bønnepostej, varm mad, grød. Hertil serveres grøntsager.

Eftermiddag: blandet frugt, neutral yoghurt, brød.

Større børn lærer at smøre mad og selv komme pålæg på. Drik består af vand og mælk.

Jeg går i heldagslegestue en gang om ugen med mine kollegaer og alle vores børn. Vi laver forskellige aktiviteter. Vi laver forskellige aktiviteter og besøger hinanden og leger ofte i kollegaers gårde.

Der er i efteråret i legestuen rytmik med en rytmik underviser, der er bondegårds tur 1 gang årligt for større børn, der bliver tegnet, malet.

Jeg lægger vægt på det enkelte barn, derfor er det vigtigt at opnå et godt tillidsforhold til børn og forældre ved åben kommunikation og ærlighed. For mig er det vigtigt at børnene lærer at acceptere hinandens behov, og at der er tid til leg og rytmisk og harmonisk dagligdag.

Forældresamarbejdet betyder rigtig meget for mig. Jeg lægger vægt på åbenhed og ærlighed over for hinanden, dette fremmer den bedste dialog i samarbejdet omkring barnet.

Jeg arbejder ud fra bevidstheden om, at der er en stor betydning i nærhed og tryghed for det lille barn og dets senere udvikling, da jeg mener, at barndomstiden er det grundlæggende for resten af livet.

Jeg har taget forskellige kurser:

• Grundkursus
  • Fødevarehygiejne / kost og ernæring
  • Førstehjælp
  • Løfteteknik
  • Smitte Hygiejne
  • Børns udvikling sproglig – motorisk udvikling
  • Praktisk pædagogik
  • Måltidet i pædagogisk arbejde
  • Leg med sprog certificering
  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde
  • Børn motorik, sansning og bevægelse