Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Olga Edith Sahagun Tamayo

Hvem er jeg?
Jeg har været dagplejer siden 2012. Jeg har studeret opera ved National School of Fine Arts i Mexico City og musikpædagogik på Lunds Universitet, Sverige. Jeg arbejder også som freelance-musiker, spiller koncerter og laver workshops for børn og voksne.

Jeg har to børn, Frida på 12 år, som bor hos mig, og Natalie på 19 år, som er udeboende. Vi bor med vores 3 undulater Kiwi, Momo og Lilli i en lejlighed, 100 m fra Skjolds Plads Metrostation og 500 m fra Bispebjerg Station.
Jer er ikke-ryger, holder af fitness, og jeg kan virkelig godt lide at gå lange ture i naturen. Jeg elsker at læse, lytte til musik og danse i min fritid.

Hvad laver børnene, når de er hos mig?
Vi læser, synger og elsker at spille nogle små instrumenter.  Vi laver rytmik hver dag; nogle gange spiller vi for eksempel, som små mus gør, andre gange som en stor elefant, så børnene lærer at regulere deres måde at lege på og også udvikler deres fantasi. Vi kommer ud dagligt, og vi bruger lokalområdets grønne områder og legepladser, gerne sammen med andre dagplejere og deres børn. Der er gode muligheder for udendørs aktiviteter; vi elsker at besøge dyrene i Byoasen, en offentlig park i De Gamles By, vi fodrer kaninerne, hønsene og gederne, og vi leger, at vi er landmænd. 

De fælles aktiviteter i legestuen 
En gang om ugen kommer vi i legestuen, hvor børnene og dagplejerne mødes. Vi samarbejder i forskellige pædagogiske projekter hvert år; for eksempel laver vi små grupper, hvor vi stimulerer børn, vi har en gruppe for at stimulere sproget, vi lærer børn forskellige farver, tal, dyr osv. En anden gruppe arbejde med at stimulere kroppen, vi laver yoga og sansomotoriske øvelser. En gang om året laver nogle dagplejere, med deres børn, en udflugt til en rigtig bondegård uden for København. Landmanden byder os velkommen med frisklavet brød og æblemost, han spiller for os på sin harmonika, og vi danser og synger. Det er meget sjovt at se forskellige dyr, heste, køer og svin, og der er også en smuk påfugl. Andre ture: Vi kan godt lide at besøge Zoo, museer og Botanisk Have, og en gang om året om sommeren tager vi til Dukketeateret i Kongens Have. Vi spiser vores frokost der, og vi tager vores telte med for at sove der - det er et eventyr. 

Økologisk mad hos dagplejen
Vi serverer økologiske mælkeprodukter, grøntsager og kornprodukter. Jeg lægger vægt på at give børnene en sund og varieret kost. Vi får varm mad næsten hver dag om vinteren; om foråret og sommeren spiser vi mere rugbrød, fordi det er meget praktisk at have med på turen. Vi tilpasser os til hvert barns behov; hvis barnet for eksempel er intolerant over for gluten eller laktoseprodukter, ser vi efter andre alternativer til sund kost. Vi respekterer forskellige traditioner og kulturer i børnefamilien, derfor vi har mulighed for at tilbyde halal-oksekød og halal -kylling.

De pædagogiske tilsyn og kurser
- Dagplejen er mere end nærhed og tryghed, det er også læreplan og mad- og måltidspolitik
- Børnene oplever en stressfri dagpleje til at trives og udvikles i
- Børnene bliver set, hørt og forstået i anerkendende relationer
- Børnene støttes i deres tro på sig selv og deres læring
- Børnene og forældre mødes med tillid, respekt, ligeværd og dialog
- Børnene guides til at se muligheder frem for begrænsninger
- Børnene er med i fællesskaber, der leder dem frem til forpligtende relationer og demokrati.

Kurser
Grundkursus for dagplejere
Kost i dagplejen
Førstehjælp for børn
Børns motoriske og sproglige udvikling
Samspil og relationer
Pædagogiske læreplaner

ICDP (International child development programme) og RARRT (Relation Anerkendelse Ressourcer Refleksion Teori), Kurset blev undervist af Institut for relations psykologi.

Dokumenter